image_270.jpg

"Galette des rois-t feljegyzések szerint először az ókori Rómában készítették, Szaturnália ünnepére. Ezt az ünnepséget Szaturnusz isten tiszteletére rendezték a téli napéjegyenlőség idején.

A Vízkereszt ünnepére készült sütemény egy kerek, lapos sütemény, amelyben egy babot rejtettek el,   és a szerencsés megtaláló lett az ünnepség királya. Régen a család és a barátok közösen fogyasztották el a lepényt, amely felvágásakor az első szelet a szegényeket illette meg (az elsőnek alamizsnát kérő koldust), a második szelet a távollevőké (katonák, halászok, és mindazok, akik nem lehettek ott a az "ünnepségen").  A további tortaszeletek elosztása sem történik akárhogyan... a család legkisebb tagja bebújik az asztal alá, és Ő mondja meg, hogy a szeletek kiket illetnek... A babot megtaláló családtag kicsi papírkoronát kap és választhat maga mellé egy királynőt vagy egy királyt.

1870-ig csak babot használtak, azután megjelentek a különböző porcelánfigurák, amelyek mostanra számtalan fajtában találhatóak meg. Vannak közöttük kimondottan gyerekeknek tetsző figurák, de vannak inkább felnőtteknek szólóak is.
Aki januárban Franciaországban jár, mindenképp meg kell hogy kóstolja ezt a nagyszerű süteményt! "
 
 
                       .................................................................................................................

Egy kis galette történettel kezdtem ezt a nagyon régi klasszikus Francia receptet, amit most nektek szeretnék megtölteni különböző finomságokkal. Az év bármely időszakában lehet belőle csemegézni, jómagam is megkóstoltam amikor néhány éve Párizsban turistáskodtam.  

Az én galettem ma, körtéből-fügéből készült, lássunk is hozzá a készítéséhez:

 

galette_1.jpg

 

Hozzávalók:

  • 230 gramm liszt
  • 3 evőkanál porcukor
  • 1 teáskanál vaníliás cukor
  •  csipet só
  • 140 gramm vaj
  • 1 tojás


image_276.jpg

Elkészítése:

 

  1. Összemorzsoljuk  a lisztet, cukrot, vaníliás cukrot, sót, és a vajat. Hozzáadjuk a tojást és gyorsan összegyúrjuk.
  2. Tegyük félre pihenni. ( visszahűteni a hűtőnkbe 30-40 percig)
  3. Addig elkészíthetjük a tölteléket.

image_266.jpg

Hozzávalók a töltelékhez:

 

  • 5 db körte
  • 5 db füge
  • 3 evőkanál barna cukor
  • 1csomag vaníliás cukor 
  • 2 evőkanál kukoricakeményítő  (az eredeti receptnél liszt)

image_267.jpg

Elkészítése:

 

  1. A gyümölcsöket megmossuk, megtisztítjuk és szeletekre vágjuk.
  2. Rászórjuk a cukrot, vaníliacukrot, és a kukoricakeményítőt vagy lisztet.
  3. Összekeverjük, és a kinyújtott tésztánk közepére halmozzuk.
  4. Visszahajtogatjuk, megkenjük  a tojással, és  már mehet is, az előmelegített sütőbe.
  5. 180-200C  kb: 40perc (ez az én gázsütőmön 4-es fokozat)

image_268.jpg

Ajánlanék hozzá:  különböző ízű gyümölcsös teákat, magamnak egy finom citromos teát választottam, és igen kellemesen kihangsúlyozta a körtés-fügés pitével harmonizáló ízeket.

(Sajnáltam visszavágni a széléről ezt a finom ropogós, mégis lágyan omlós vajas tésztát, szinte szétomlik az ember szájában. Mint látjátok inkább visszahajtogattam, mert nagyon finom, és nagyon szeretem ha lágyan roppan a fogam alatt. )

 

image_271.jpg

Itt olvashattok a történetéről bővebben: http://en.wikipedia.org/wiki/Galette

Annyira finom ez a süti, hogy mivel túl gyorsan elfogyott, így másnap reggel ismét elkészítettem, de most az egy receptből, kettő kisebbet sütöttem, hogy a barátnőmet is meglephessem vele. Íme a két kis sütike:

image_273.jpg



A bejegyzés trackback címe:

https://csupasuti.blog.hu/api/trackback/id/tr395510066

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása